Bestiáře a kenningy 1. A

Že nevíte, co jsou kenningy? To se hned pozná, že nejste studenti 1. A! Ti totiž nedávno probírali středověkou literaturu ve světě, učili se o národních hrdinských eposech, jako je Píseň o Nibelunzích nebo Béowulf, a dostali se i k tomu, že ve středověku byly oblíbené bestiáře. Každý student 1. A dnes tedy ví, že kenning je víceslovný básnický opis, který se používal v severských eposech. Známý je tím právě Béowulf, ale třeba i islandská Edda. Až budete Béowulfa číst a narázte na „svíci nebes“ nebo „cestu velryb“, budete dnes už vědět, že jde o kenningy a že jsou to obrazná pojmenování pro slunce a moře.

Aby si to studenti vyzkoušeli, dostali za úkol napsat tři kenningy o škole. Výběr toho nejlepšího je zde, schválně zkuste, jestli poznáte, co tím bylo myšleno:

1. Husovický poklad, Petřino království, husovická stará dáma, rodinné stříbro, mozků tělocvična, matka vědění, druhý domov studentů, cesta přátelství, malé mraveniště nebo oáza inteligence.

2. Cesta o život, ulička smrti, boj centimetrů.

3. Matematický hrdina, matematické slunce na druhou.

4. Mluvící kniha, dozorci elity, generálové na bojišti.

5. Ochránkyně klíčů, stopka opozdilců, místo navratů.

6. Pár kenningů ze školní jídelny: hladový chumel, zrada prášku, krmení divoké zvěře, pokojíček strávníků

7. Školní předměty: čas zmatení, dupot slonů, hodina letopočtů.

8. Učebny: svět v pohybu, sklepní mrazák.

9. Stádo delfínů.

Odpovědi najdete na konci článku.

 

Další úkol, který souvisel se středověkou literaturou, byla tvorba bestiáře. Zadání bylo následující:

Pošlete mi dva až tři obrázky:

1. Obrázek vašeho oblíbeného bájného zvířete (můžete se inspirovat třeba Harrym Potterem, Fantastickými zvířaty a kde je najít nebo jinými fantasy filmy a knihami)

2. Středověký obrázek bájného zvířete, které jste neznali.

3. DOBROVOLNĚ: Obrázek zvířete, které neexistuje, ale které byste chtěli – namalujte.

Každý z obrázků doplňte krátkým popisem (kde se dané zvíře vyskytuje, co je jeho potrava, specifické vlastnosti a podobně – vycházejte buď z toho, co je o daném zvířeti známo, nebo si to můžete zcela vymyslet – je to úkol zaměřený na kreativitu).

K tomu dostali studenti několik odkazů, kde mohli bájné tvory najít nebo kde se mohli inspirovat. Inspirace Harrym Potterem převládala (mezi jinými třeba i větvík nebo hrabák), objevovali se tradiční draci nebo gryfové, z méně známých například catoblephas nebo mantichora.

Popisy byly mnohdy vtipné a pracovaly s očekáváním čtenáře (viz např. Pentlochňap z Alenky v říši divů: Tato obluda žije v krajině nazvané říše divů. Živí se vším, co mu přijde pod nos – nejradši má ale kuřecí křidýlka. Na první pohled se zdá, že je to obludná potvora, ale opak je pravdou. Je velice hodný a vždy pomůže v nesnázích.), nejlepší ovšem byly kresby studentů. Neobjevilo se jich mnoho, ale ty nejlepší přidávám. U mě na celé čáře zvítězil „luník pralesní“ Elišky Marešové.

 

 

Odpovědi na výše vypsané kenningy:

1. Elgartka.

2. Chodba se šatními skříňkami.

3. Pan prof. Lumír Svoboda (je třídní 1. A, není divu, že je tak populární).

4. Učitelé.

5. Vrátnice.

6. Kenningy ze školní jídelny: fronta na obědy, bramborová kaše, vydávání obědů, jídelna,

7. Školní předměty: fyzika, tělocvik, dějepis,

8. Učebny: tělocvična, učebna chemie

9. 1. A (údajně proto, že delfíni jsou velice inteligentní tvorové).

 

 

Typ článku: