Volitelné semináře - nabídka se upravuje podle zájmu studentů
JAZYKOVÉ KONVERZACE – 2. až 4. ročník
- Ve dvou - až tříletém semináři obsáhnou 25 maturitních (státnicových) konverzačních celků.
- Důraz se klade na rozšíření slovní zásoby, aktivní používání moderního živého jazyka, na schopnost komunikace ve všech situacích bežného života osobního i profesionálního.
- Na základě autentických textů je student veden k vnímání citově zabarvených výpovědí a rozlišení krajových zvláštností, jako např. americká angličtina či rakouská němčina.
Latina – 2. a 3. ročník (dvouletý)
- Škola realizuje latinu pro lékaře, právníky, jazykáře... ve dvouletém semináři zaměřeném na požadavky VŠ.
PŘÍRODOVĚDNÉ CVIČENÍ – 2. ročník
- Seminář je určen zájemcům o biologii, fyziku a chemii.
- Seminář probíhá v bloku dvou hodin jednou týdně, přičemž se pravidelně střídá biologie, fyzika a chemie.
- Cílem semináře je zdokonalit praktické dovednosti žáků.
CHEMICKÝ SEMINÁŘ - 3. ročník (CH3)
Cílem semináře je nejen prohloubení a systematizace poznatků z 1., 2. a 3. ročníku, ale především procvičení učiva. Budeme se snažit o včasné doplnění znalostí a dovedností potřebných k dalšímu studiu, k maturitní zkoušce a přijímacím zkouškám na VŠ.
Budeme se zabývat tématy:
- Názvosloví anorganické chemie
- Částicová struktura látek
- Hmotnosti látek a látkové množství
- Roztoky a ředění roztoků
- Chemické reakce a rovnice, výpočty z chemických rovnic
- Acidobazické reakce, hydrolýza solí, pH
- Chemická termodynamika a kinetika
- Redoxní vlastnosti kovů
- Uhlovodíky včetně názvosloví
- Prezentační dovednosti
- Historie chemie
Na seminář navazuje seminář ve čtvrtém ročníku.
CHEMICKÝ SEMINÁŘ – 4. ročník (CH4)
- Cílem semináře je prohloubení a systematizace poznatků z obecné, anorganické, organické chemie, biochemie a makromolekulární chemie, které žáci získali v předchozích ročnících. Průběžně žáci zpracují jednotlivá témata, která jsou doplněna výkladem vyučujícího.
- Budeme se snažit o doplnění znalostí a dovedností potřebných k dalšímu studiu, k maturitní zkoušce a přijímacím zkouškám na VŠ.
- Důraz je také kladen na aplikaci získaných znalostí při řešení problémů a testových úloh, na kultivaci ústního projevu, práci s literaturou.
- Probírané učivo je prokládáno procvičováním chemických výpočtů a názvosloví anorganické i organické chemie. Učivu probíranému v CH3 se budeme věnovat jen okrajově.
- V případě zájmu žáků lze zařadit řešení problémových úloh z přijímacích zkoušek na vysoké školy.
Seminář navazuje na chemický seminář ve třetím ročníku.
BIOLOGICKO-CHEMICKÝ SEMINÁŘ – 3.ročník
- Seminář je určen pro zájemce o biologii a chemii, kteří si chtějí osvojit tyto přírodovědné předměty i po PRAKTICKÉ stránce, (tj. pozorování a experiment jako hlavní metoda).
- Oba předměty jsou v semináři zastoupeny víceméně rovnocenně.
- Biologická cvičení navazují na učivo v jednotlivých ročnících, od buňky rostlinné, fyziologie buňky, přes pletiva až k nižším a vyšším rostlinám. Budeme zkoumat obratlovce včetně člověka (smyslové orgány, pitva oka...).
- Chemická část se bude týkat převážně experimentů z oblasti anorganické chemie a biochemie.
- Mnohé pokusy stírají hranici mezi biologií a chemií, přírodu zkoumáme komplexně.
- Nedílnou součástí je vždy teoretický úvod. Zařazeny jsou také problémové úlohy z chemických výpočtů, názvosloví, vyčíslování chemických rovnic…
- Naše bádání čas od času zpestříme setkáním s odborníkem z praxe, vyrazíme do terénu nebo na exkurzi.
BIOLOGICKÝ SEMINÁŘ - 4. ročník
- je určen pro maturanty z biologie a ty žáky, kteří chtějí dále studovat na VŠ, ve kterých biologii uplatní při studiu.
- Seminář je zaměřen jednak na opakování a systematizaci poznatků z biologie, jednak na prohloubení a rozšíření těchto poznatků zejména z obecné biologie, molekulární biologie a genetiky.
- Součástí předmětu jsou i praktická cvičení (mikroskopování), odborné besedy a přednášky a exkurze – Mendelianum, Anthropos.
MATEMATICKÝ SEMINÁŘ – 2. ROČNÍK
- Seminář je určen pro žáky, kteří mají zájmem zamířit hlouběji do tajů matematiky.
- V semináři si žáci upevňují a prohlubují znalosti z matematiky 1. a 2. ročníku. Získávájí nové vědomosti, jež mohou v dalších ročnících využít k lehčímu pochopení návazného učiva. Nedílnou součástí semináře jsou i příklady z praxe, jež pomáhají žákům aplikovat matematiku do skutečného života.
- Mezi probíraná témata patří výroková logika (jež je součástí příjmacích zkoušek na MU), matice a determinanty, algebraické nerovnice, konstrukční úlohy.
MATEMATICKÝ SEMINÁŘ – 3. ROČNÍK
- Tento seminář je určen studentům, kteří předpokládají studium a vysoké škole technického, přírodovědného, IT nebo ekonomického zaměření a samozřejmě i pro ty, které matematika zajímá.
- Bude procvičeno a rozšířeno učivo 2. a 3. ročníku. Bude využíván matematický software Geogebra.
- Stěžejní kapitoly: funkce, rovnice, nerovnice, stereometrie, komplexní čísla
- Budou řešeny též úlohy ze sbírek ke státní maturitě.
MATEMATICKÝ SEMINÁŘ – 4. ROČNÍK
- První část semináře je věnována diferenciálnímu a integrálnímu počtu - což je část, která se v běžných hodinách nevyučuje.
- V další části si žák prohlubuje učivo matematiky probírané v 1–3. ročníku, opakuje k maturitě a připravuje se na úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek na vysokou školu. Důraz je kladen na systemizaci poznatků. Nedílnou součástí semináře je řešení komplexních úloh, tj. takových, k jejichž úspěšnému zvládnutí je potřeba propojit učivo z jednotlivých tematických celků probíraných během celého gymnaziálního studia.
- Po dohodě s žáky semináře jsou upřednostněny ty partie středoškolské matematiky, které jim během studia dělaly největší potíže.
FYZIKÁLNÍ SEMINÁŘ – 4. ROČNÍK
- Seminář je zaměřen na opakování, popř. prohloubení a zejména systematizaci doposud probraného učiva v hodinách fyziky.
- Je vhodný pro studenty, kteří uvažují o studiu na VŠ, na kterých je fyzika součástí studijních programů.
- V semináři budou také zohledněny požadavky těch studentů, kteří budou konat přijímací zkoušky na lékařských fakultách nebo se rozhodnou pro maturitní zkoušku v její profilové části. Důraz je proto kladen na řešení analogických úloh vhodných právě pro tento typ zkoušek.,/li>
SPOLEČENSKOVĚDNÍ SEMINÁŘ – 3. ROČNÍK
1. pololetí:
- Vybrané kapitoly a problémy z dějin psychologie.
- Forma práce: seznámení s teorií, samostatné prezentace studentů (důraz na rozvoj prezentačních dovedností, vyhledávání s zpracovávání informací).
2. pololetí:
- Etika
- Formy práce: seznámení s teorií, práce s textem, řešení situací (např. konflikty).
- Sociologie
- Formy práce: rozvoj praktických dovedností (vyhledávání a zpracovávání informací, týmová práce, jednání s institucemi, ankety a výzkumy a.p.) formou zpracování studentského projektu, který bude řešit problém např. školy, okolí, obce.
- Dokončené projekty budou prezentovány v rámci školního či dalších kol celostátní přehlídky "Já, občan".
SPOLEČENSKOVĚDNÍ SEMINÁŘ – 4. ROČNÍK
- Seminář je určen především těm žákům, kteří si zvolili ZSV jako maturitní předmět a rozhodli se pro studium některého společenskovědního oboru.
- První část semináře je věnována světovým náboženstvím (křesťanství, islám, ...)
- V další části se žák seznamuje s českou filozofií (Hus, Komenský, Patočka, Bělohradský, ...)
DĚJINY UMĚNÍ – 3. a 4. ROČNÍK (dvouletý)
- Seznámení s dějinami výtvarné a hudební kultury od pravěku po současnost a jejím vlivem na utváření evropské civilizace
- Práce se základními pojmy z teorie a dejin umění
- Rozvíjení schopnosti interpretovat vybraná díla a jejich vliv na společnost i individuální psychiku
DĚJEPISNÝ SEMINÁŘ – 3. a 4. ROČNÍK
- Cílem DS je rozšířit, prohloubit, upevnit, systemizovat a zobecnit poznatky získané v hodinách dějepisu a příp. samostatným studiem.
- Seminář je určen všem zájemcům o historii, především ale těm, kteří uvažují o dějepise jako o maturitním předmětu či se rozhodují pro studium na humanitně orientované škole (filosofická, právnická, sociálněvědní a pedagogická fakulta).
- DS představuje jednu odpolední dvouhodinovku týdně, je možné si jej volit jako jednoletý ve 3. či 4. ročníku, nebo ho navštěvovat po oba ročníky.
- Obsah semináře 3. ročníku je zaměřen především na rozšíření učiva předmětu dějepis, probíraného ve 3. ročníku (starověk, středověk, raný novověk, genealogie, religionistika, regionální dějiny).
- Ve 4. ročníku je součastí semináře i práce s historickými pojmy, seznámení se základy historiografie, zkušebními testy na VŠ a procvičování maturitních témat.
- V semináři je vytvořen prostor pro exkurze a přednášky v muzeu, knihovně a archívu, besedy s pamětníky či historiky, pro referáty, práci s prameny a historickou literaturou...
- Nedílnou součástí předmětu je naučit se technice psaní odborné historické práce jak teoreticky, tak i prakticky vypracováním seminární práce, smyslem je naučit se pracovat s prameny a literaturou, seznámit se s co největším množstvím odborných textů na dané téma, vyslovení vlastních hypotéz, naučit se sestavit vědecký aparát, obhájit výsledky své prace...
ZEMĚPISNÝ SEMINÁŘ – 4. ROČNÍK
- Cílem první části semináře je zopakovat a prohloubit gynaziální učivo z fyzické, hospodářské i regionální geografie. Tyto poznatky jsou dále doplněny o nejnovější zjištěné události a fakta. Výuka je rovněž obohacena speciální tématikou přímo související se studiem geografie na VŠ (včetně požadavků k přijímacím zkouškám). Dále je vykonáno několik praktických cvičení přímo v terénu.
- Studenti v průběhu prvního pololetí vypracují seminární práci věnovanou tématu, který si zvolí z předložené nabídky. Po dohodě s vyučujícím je možno nabídkové spektrum rozšířit o vlastní nové téma.
- Druhé pololetí je věnováno probírání a procvičování maturitních otázek.
INFORMATIKA - ZÁKLADY TVORBY WEBU - 3. a 4. ROČNÍK
- jednoletý seminář společný pro žáky 3. a 4. ročníku
- Žáci si nejprve zopakují a rozšíří znalosti HTML a CSS formou krátkodobých úkolů, aby pak mohli navázat tvorbou dynamických webových stránek s využitím databází. Prohloubením znalostí i dovedností spojených s vektorovou a rastrovou grafikou získají možnost lépe prezentovat zpracovávané informace. Žáci pracují na relativně dlouhodobých a komplexních úkolech, při jejichž řešení využijí téměř veškeré dříve probrané učivo. Je kladen důraz na ucelené řešení, týmovou práci a prezentaci výsledků.
INFORMATIKA - ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ - 3. a 4. ROČNÍK